BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sabtu, 17 Maret 2012

lucu tapi bermanfaat~^-^

Salah faham

wanita: ustazah sy  dh x leh kawin..

ustazah: kenapa? 

wanita: wali sy dh meninggal dunia (ayah), jadi macam mana sy nk kawin dah xde wali (dengan perasaan sedih)

ustazah: dengan senyum ustazah tersebut menjawab " yang xleh kawin ayah kamu sebab dia dah meninggal, kamu tetap boleh kawin. kan masih ada wali yang lain, datuk, adik beradik lelaki dan seterusnya sampailah wali hakim.

*jika ayah tidak dapat menjadi wali krna telah meninggal dunia dan sebagainya maka berpindah kepada datuk, adik beradik lelaki dan seterusnya sampai kepada wali hakim





 Menegur imam dalam shalat

dosen: ada seorang imam sedang mengimamkan shalat, lalu dia baca surah Luqman dengan 
lagu yang sederhana, tiba-tiba ma'mum dibelakang menyebut subhanallah.
lalu imam itu pun ulang bacaannya tp dengan bacaan yg lambat..namun ma'mum di belakang menyebut lagi subhanallah. maka imam tersebut ulang lagi bacaannya tp kali ini dengan bacaan yang cepat. akan tetapi ma'mum dibelakang tetap menyebut lagi subhanallah..maka imam tersebut merasa marah dan menoleh ke arah ma'mum di belakang.

imam: "Saya baca biasa salah, lambat salah, cepat juga salah..jd yg mana betolnya? tanya imam tersebut kepada ma'mumnya. 

ma'mum: bacaan bapak tadi tidak salah, tp bapak lupa baca al-Fatihah.

imam: ha betol ke? kenapa x bagitahu saya tadi?

ma'mum: kan kami dah sebut subhanallah tadi...3 kali dah..

mahasiswa: ketawa kecil..

*imam harus memiliki ilmu.
 



Anak angkat...


mahasiswa: pak mau bertanya ..anak angkat yg dibela dari kecil dah anggap macam anak sendiri dapat harta pusaka x?

dosen: jangankan bela dari kecil, dari dalam kandungan pun anak angkat tetap tidak dapat harta pusaka...

mahasiswa: ketawa kecil

dosen: bukan lucu ni..betol..contohnya si A mau ambil anak si B untuk dijadikan anak angkat dan waktu tu si B masih mengandungkan anak tersebut belum lahir...si A berkata: "Nanti bila anak ni udah lahir sy mau ambil dia jd anak angkat sy" (sudah diangkat semasa dalam kandungan). jadi anak angkat tidak dapat pusaka tp dia dapat hibah atau wasiat.

*walaupun anak angkat tidak dapat harta pusaka tp dapat hibah atau wasiat.



 Meniru dalam peperiksaan..

seorang mahasiswa telah meniru waktu peperiksaan dan kejadian itu diketahui oleh dosen lalu mahasiswa tersebut dipanggil mengadap dosen

dosen: kamu menirukan? jawapan kamu sebijik macam dalam kitab, cakap jujur je...

mahasiswa: ya pak sy meniru

lalu dosen tu bagi nilai 'A' kepada mahasiswa tersebut. Mahasiswa tersebut kehairanan

dosen: kamu tahu kenapa sy bagi 'A' kepada kamu?

mahasiswa: x tahu pak

dosen: kerana kamu pintar, kamu boleh meniru dalam keadaan ada pengawas yg jaga periksa waktu tu. kan pintar tu? tp lain kali tolong ushakan jangan tengok buku sebab kamu seorang yg pintar..

masiswa: baik pak..berlalu dengan perasan bersalah kerana meniru dan suka sebab dapat 'A'

*gagal dengan usha sendiri lebih baik dari berjaya dengan cara yang salah..^^ 




'iddah..

dosen: tahu x kenapa 'iddah cerai hidup 3 kali haidh/suci atau 3 bulan 10 hari

mahasiswa: berfikir mencari jawapan...em..x tahu pak

dosen: mudah je..'iddah 3 kali haidh/suci bagi wanita yg belum menopause, sedangkan 3 bulan 10 hari bagi wanita yg udah menopause. kalian jangan ingat orang muda saja yg bercerai. nenek2 juga bercerai lho. klu nenek2 'iddah 3 kali haid/suci tunggu sampai bila pun x kluar haidh dia..

*'iddah cerai hidup: 3 kali haidh/ suci (bagi wanita yg belum menopause) 3 bulan 10 hari (bagi wanita yg menopause)
 


perkara yg dilarang..

dosen: sesuatu yg dilarang biasanya sesuatu yg enak tp kerana mudharatnya lebih besar, makanya dilarang, percaya x? contohnya daging khinzir. orang China cakap daging khinzir enak tp Allah larang kerana daging khinzir banyak mudharatnya dan merupakan binatang paling kotor. contoh yg lain makan nasi enak, tp dilarang makan berlebihan kerana boleh membawa kepada penyakit, makan maggi enak tp kalu sering makan maggi kan boleh membawa kepada penyakit..

mahasiswa: berpikir..

*yg dilarang biasanya enak tp mudharatnya lebih BESAR...


*Kebanyakan cerita di atas penulis dapatkan dibangku kuliah..semoga bermanfaat..^^

bersambung....

0 komentar: