BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sabtu, 21 Mei 2011

masak~masak

hari ni ana ingin berkongsi satu resepi Aceh yaitu 'sambal lado' (sambal lada).
resepinya simple je..tp paling penting enak lho^^, dan sambal ni agak berbeda dengan sambal belacan karena di tumis...oklah tanpa memanjangkan kalam
ni dia resepinya:

1 mangkuk cabey merah (lada merah)
1 biji tomat (tomato)
2 biji bawang merah
2 biji bawang putih
garam gula secukup rasa^^,

step 1: 

(kisar semua bahan-bahan di atas)


step 2:

panaskan minyak dalam kuali (seperti biasa),
setelah minyak panas, masuk kesemua bahan yg telah dikisar tadi,
tumis sehingga pecah/naik minyak,
masukkan gula garam secukup rasa,
tumis lagi.
siap, boleh juga tambah sedikit air.
gampangkan??=)

sambal lado ni enak dimakan bersama nasi putih dan ikan goreng.
yummy^^, cuba sekali nk lagi!!




Minggu, 15 Mei 2011

Hujan dan Ujian???

em,, lama rasanya x update my blog,,maklum lh bz kata kan(betol ke,hehe)
ye lah bila masok musim midterm ni bz nya luar biasa. disamping midterm 
yg harus dihadapi ada tugas2 lain yg harus disiapkan, makalah, tugasan, resume tentang undang-undang, (wah,,banyak kali) itu lah dunia mahasiswa xkan pernah sunyi dari semua ini. 
em,,iya sih kalu dipikir mustahil kita akan buat semua tugasan yg diberikan, tp apa yg mustahil kalu kita ada usha dan tawakkal pada Allah (betol tak 5x?)^^, insyallah semua tu bisa kita buat lebih2 lagi kita adalah manusia yg merupakan makhluk ciptaan Allah yg paling sempurna=) sehingga tugas khalifah pun diberikan kepada manusia. cuba bayangkan kalau semua tugas ni diserahkan kepada binatang, pasti binatang2 itu tidak sanggup menjalaninya
em,,apa2 pun yg penting kita jangan stress dalam menjalani semua tugasan yg diberikan oleh dosen (lecturer), kerjakan dengan hati yg tenang=) ingat lah 'kejayaan itu semanis madu, tp memerlukan pengorbanan sepahit hempedu' (setuju sangat).
oklah msti tertanya2 kan kenapa ana tulis tajuk Hujan dan Ujian??? apa kaitannya sih?? ada kaitannya, ternyata hujan yg turun membasahi bumi dan juga diri kita itu tidak sia-sia dijadikan Allah, ada pelajaran yg kita bisa ambil darinya (betol ke?? x faham ni) xpe jangan pening2, tulisan ni bukan untuk tambah pening, stress atau penasaran, tp untuk kita tetap tabah menjalani hidup sebagai seorang mahasiswa/wi lebih2 lagi dalam menjalani hidup ini, gitu lho. 
jd tentang hujan dan ujian ni ana dapatkan dalam buku UJIAN SUKSES TANPA STRESS (bagus buku ni)^^,yg ditulis oleh Fatan Ariful Ulum (Fatan Fantastik). salah satu topic dalam buku ni 'di antara hujan dan ujian ada kamu', dan perkara yg bisa diambil dari topic ni:

  • air hujan itu turun ke bumi. membawa tetes-tetes air bukan besi, (kalau x roboh atap rumah kita, pecah kepala kita)ma kasih ya Allah, Engkau turunkan hujan dalam bentuk seperti air. 
  • kata Rasulullah SAW. ada tiga model tanah di bumi yg akan menerima hujan:
  • 1. Ada tanah yg mampu menyerap air hujan itu dengan baik. lalu berbagai tanaman tumbuh dengan rimbun di atasnya. itulah tanah yg subur. 
  • 2. Ada yg tanahnya keras, yg mampu menampung air. sehingga ada yg bisa memakainya, ada yg buat minum, mandi dll. 
  • 3. Ada tanah yg brsifat berbatuan. tak bisa menyerap air. tak bisa pula menampung air. air yg datang berlimpah, tak bisa pula menampung air. dan gak ada yg mampu dimanfaatkan. terbuang percuma.
(sebenarnya perumpamaan yg Rasulullah berikan tersebut untuk pemahaman tentang agama dan ilmu pengetahuan.)
tp bisa juga kita ambil pelajaran yg lain darinya. begini anggap lah hujan adalah ujian dan tanah di bumi adalah kita, mau gak mau (terima atau tak) hujan tetap turun ke bumi. jadi terserah kita mau jadi tanah model apa.

tanah yg subur, sehingga hujan ujian bisa menumbuhkan kesuburan potensi yg berbuah prestasi? atau cuma seperti batu yg keras. yg gak dapat apa2? (wah, bisa 'banjir' masalah jd stress)
maka, tentulah sikap dari sekarang. jadi tanah yg model mana?  
jadilah tanah yg pertama minimal yg kedua.=). lebih lanjut boleh baca dalam buku di atas.  
oklah selamat menjalani midterm dan semua tugasan dengan baik dan tenang tanpa tress.=)^^,